torsdag 6 augusti 2009

Fokusering

Ska försöka mig på ett inlägg om hur jag fokuserar på en tävling, det kan bli lite rörigt. Förlåt för det iförväg. Och det kommer komma in en del om mat, för mig hör de 2 ämnena ihop.

När jag rider, kan jag ses som osocial och otrevlig, det är inte medvetet, utan jag är 100% fokuserad på uppgiften och min hjärna kan inte riktigt ta emot signaler såsom humor osv. Det är något som jag tror att jag inte är ensam om, och tillåt er vara sådana. Man måste inte vara trevlig jämt.

Jag börjar fokusera ganska långt innan start, redan när startlistorna kommer, och man kan lägga upp en plan på hur man tror att de olika startande kommer att rida, sen fortsätter jag att göra upp en plan i huvudet fram till pre inspection.

Sömn & mat är A & O för att fokuseringen ska fungera, jag har lärt mig själv att släppa allt kvällen innan, jag går in i en sorts koma, gör bara det jag måste, och ser till att komma i säng tidigt. (nåja innan 22 iaf). När det kommer till maten, är det mer viktigt att man äter frukost,lunch, middag & mellanmål än vad man äter. Regelbundenhet precis som alla tjatar om är verkligen viktigt.

När det väl kommer till tävlingsdagen så rider jag aldrig 160 KM eller 50 KM i huvudet, utan jag rider slinga 1 först, och sen slinga 2 osv, på så vis orkar huvudet mer. Sen kan jag börja räkna ner efter hälften. Lättare att tänka, nu är det "bara" 2 grindar kvar osv. Räknar faktiskt nog mer grindar än KM.
Sen har jag börjat se till så att jag kan sova i grindarna (på en 120-160 KM tävling) bara 5-10 min av total avkoppling för att rensa huvudet. Det hjälper faktiskt till, och eftersom vårt team är på mist 3 groomar kan jag lugnt sitta tillbaka mesta tiden i grind.

Men ute på banorna är jag oftast ganska tyst, det beror på att jag rider varje steg, (inte så jag kontrollerar vart hästen sätter fötterna, utan mer så jag vet hur jag ska balansera upp mig). Och jag är ganska "tom" i huvudet när jag rider, ibland kan det fastna en låt i hjärnan, gärna en refräng som "spelar" upp sig om och om igen i huvudet. Ganska upppiggande.

--------
Det var vad jag lyckades påta ihop nu på kvällen, ställ gärna frågor!

Inga kommentarer: